hast

Alla inlägg den 23 oktober 2009

Av vi i stallet - 23 oktober 2009 19:55

I onsdags var Skorpa till Ultuna för utredning. Utredning av vad frågade veterinär? -Tja, av hela hon! Någonstans ska man börja så det blev till att springa med henne i gången, (Åsa sprang jätte fint) och skorpa ville inte överglänsa Åsa så hon grisepassade lite och tog några enstaka travsteg. Såg faktiskt inget vidare ut, typ halt på alla fyra?

Ut i ridhus och longerade istället - där hon tydligt visade sig halt, överallt kan man säga?


För att korta ner storyn lite så bedövades hon i bägge haser och bakknän, longerades igen, röntgen av de samma. Röntgen visade perfekta och fina bilder, inga pålagringar av något slag. Fakta var dock att hon hade inflammation i både haser och knän, blev därmed sprutad i lederna. Detta är med största sonnolikhet något sekundärt, så det återstår alltså att hitta den primära orsaken till hennes utsatta ben.

Sitter det i ryggen? Beror det på hennes konstanta övervikt? Varför minskar hon inte i vikt? Etc etc... Det ska vi följa upp om tre veckor då återbesök är inbokat.


MEN angående hennes vikt, tja kanske kanske det börjat hända något där? När hon var på Ultuna förra gången, när hon var blockhalt den 9okt, då hade de vägt henne och vågen hade visat 416kg.

Nu, den 22okt så vägde hon 388kg!

Vad det nu beror på vet jag inte, hennes alla mineraltillakott som hon fått ca 4veckor? Hennes akupunktur hormon behandlingar? Hennes nya diet av urlakat hö (då man tar bort de snabba kolhydraterna)? Eller det troligaste, en kombination av allt. Ja, jag håller tummarna för att vågen ska visa ännu mindre vid nästa besök om tre veckor.


Tja, så där går hon nu med sina behandlade ben och runda mage. Och här ligger jag nu, i sängen med min nyopererade fot och min överviktiga kropp.


Vi är så lika.... fast hon slipper pjäxa.XP Walker&trade; <br>(extra pneumatic) Sån här går jag (ligger jag i sängen) med.

















På den andra "friska" foten har jag ett rejält vriststödSå nu är man riktigt inpackad!


Kram Nina

Ovido - Quiz & Flashcards