hast

Direktlänk till inlägg 13 mars 2009

Fri tillgång i all ära....

Av vi i stallet - 13 mars 2009 20:49

Men tja...vi följer trenden och avbryter efter två veckors tappert försök! Men hur kan hästar äta hela hela tiden? I två veckors tid har vi givit våra unghästar/valacker fri tillgång på hösilage. Vi visste att de kommer äta mycket i ett par veckor men sedan brukar det (enl div avhandlingar och artiklar) avta till normal konsumtion. Frågan är bara hur mycket är normal konsumtion? När jag började räkna ut att våra små fyrbenta varelser käkade ca 24kg hö per dygn/häst så fick jag lite ont i magen. Ok, det ska ju avta efter en tid men frågan kvarstår, hur mycket kommer det att avta? Antagligen ner till ca 15 - 20kg hö dygn/häst....inte bra. Så, nu är det slut på försöket! I går kväll var första gången med fodring av normal giva inför natten. I morse fick de också sin normala giva. Jag har, tyvärr, inte sett någon av hästarna leka en enda gång under vår tid med fri tillgång av hö! Men så idag när jag kom hem, ca kl 13, så brallades det för fullt i hagen, Polli, Tyr, Býr och Máni hade "tokspel"! Kan det var så att de orkade leka nu? Nu när det fanns lite tid för maten att sjunka undan innan det var dags för att fylla den på nytt? Tja, man kan ju fundera......

 
 
Ingen bild

Josefin

14 mars 2009 23:28

Jag var som bekant lite motsträvig till att avbryta först men är nu helt övertygad om att vi gjort rätt! kanske är det tom så att de får för mkt nu, vi får avvakta och se vad som passar och prova oss fram. Vill inte ha små tunnor! Red Gaia i onsdags och hon flåsade som om hon stått still i flera veckor och bara ätit! ...vänta nu förresten... ...

 
Ingen bild

Marie

15 mars 2009 15:28

Jag måste erkänna att jag nog är lite lättad över vårt beslut. Fick oxå ont i magen när Nina berättade om sina uträkningar.Fridsaell lekte med Mani och Tyr då jag kom ut igår vilket var skönt att se. Den sista tiden har ju alla bara legat ned i princip i hagen när man kommit. Man har nästan kunna se hur de legat där och bara jäst som flera bull-degar. Jag kan dock tänka mig ta upp diskussionen i höst igen som Nina föreslagit.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av vi i stallet - 24 juni 2012 22:01

Det bloggas alldeles för dåligt här så för tredje inlägget på raken tar jag tag i saken. Ser fram emot uppdateringar från övriga :) Som bekant så är det vissa händelser här i livet som bör förevigas - bröllop, dop, födelsedagar och såklart, barb...

Av vi i stallet - 12 mars 2012 21:52

I vanlig ordning är man inte så snabb på att blogga som man kanske önskar... För ett antal veckor sedan tog jag med min mamma ut till stallet (kvinnan som vägrar sätta sig på en häst med motiveringen "det finns ingen broms") för att klappa häst, prom...

Av vi i stallet - 22 februari 2012 22:40


    Kanske inte helt fel ute ändå? :P   //Hanna

Av vi i stallet - 2 december 2011 22:28

En helt vanlig dag för ca 5 veckor sedan. Karin och jag rider hästar på löpande band och ska ta en tur ut tillsammans då stoet jag ska rida, Vending, ska ridas utomhus för första gången. När jag gör iordning henne reagerar jag på att hon är lite extr...

Av vi i stallet - 29 november 2011 11:15

7.30 ringer klockan och först den upp kokar gröt. Promenadtid till jobbet: ca 3 min. Arbetsdagen börjar kl 8 med morgonfodring och medan hästarna äter tar vi morgonkaffe och planerar dagens träning. På tavlan nedan skriver vi vem av Elvar, Karin, Ásd...

Ovido - Quiz & Flashcards